Rabu, 16 November 2016

musim autum di South Korea 2016

Di kesempatan ini saya ingin mencoretkan perjalanan saya di South Korea,selama beberapa bln saya bekerja di South Korea saya bekerja sebagai baby sitter Student Malaysia, dan akhirnya saya mencuba rasa dunia luar ,yaitu perjalanan yg penuh cabaran, saya cuba nasib di Mokpo selatan South Korea dgn bermodalkan 130,000 k won dgn rekemen kan seorg kenalan, dari Terminal Express Seoul to Terminal Haenam ,perjalanan selama 5 jam membuat saya tak sabar mencuba di tempat baru, yaitu Mokpo,setiba je aku di haenam aku stay di Motel dgn bayaran 30.000k won dan aku ke gs utk mencari Nasi bersama Kimchi utk mkn mlm, berbekalkan banana uyu, coffee frence dan bun utk breakfast ke esokan harinya, pd ke esokan harinya aku ke mokpo menaiki bas dgn tambang sebyk 6,300 k won,sampai Terminal Mokpo aku menaiki teksi ke terminal ferry mokpo ke pulau jangsu,tambang teksi sebyk 5,800 k won,setiba di terminal ferry ,ada seorg brother ni panggil,malaysia,aku just angguk, aku stay di dlm terminal sebelum menaiki ferry,aku ingat aku seorg,rupanya ada 6 org termasuk aku dtg dari china.......aku pun naik la ferry, perjalanan nak ke jangsan gu memakan masa 2 jam,terasa aku berada di hujung bernua, sesampai di sana ,benar2 pendalaman,aku setra group ku di sambut bos ladang ,dan kami menaiki lori kecil,al maklum dah lama tak naik lori,impian ingin kerja ladang aku sanggup menaiki apa2 kenderaan ,sesampai di rumah ladang ,aku letak brg2 aku dan tukar baju,akhirnya aku pergi ke ladang dan mula bekerja utk menanam bawang putih, baru beberapa minit aku buat ,aku telah di reject oleh bos dan aku pergi ke ladang lain,aku jumpa seorg melayu pun dia ajar aku,tapi di sini aku dah boleh cuba,tapi dia tetap reject aku, akhirnya dia hantar aku ke rumah, dia suruh tunggu,aku tak tahu bagaimana ingin aku katakan lagi bila mlm aku tanya assistand bos,bila saya boleh start kerja, dia jawab tak payah kerja,dan aku tak puas hati aku direct to agent, kenapa saya tak boleh bekerja, bos kata dia bimbang jikalau saya bekerja, minta tlg agent pujuk bos, bos tetap tak terima saya ,dia bagi stay 3 hari, lepas tu keluar, bayangkan bagaimana masa tu saya rasa kan ,duit dlm tangan hanya tinggal 5,000k won sahaja,sedangkan nak naik ship kena ada 7.200k won,saya minta tlg kawan2 malaysia, harini dia kata boleh tlg, keesokanya tiada,itu lah janji org melayu,saya  korek2 ada dlm 6,500 k won,lagi 700  won kawan sebilik saya yg tlg, tq so much.........my room meat,mlm hari ketiga bos aku buat drama korea, dia halau aku mlm tu,aku buat dek je,dia suruh aku nangis,aku tak boleh nak nangis dan rasa feel mcm cerita korea, mlm tu aku tidur dan bangun awal siap2 nak blk esok paginya,pagi2 bos dtg jumpa aku,dia kata malaysia are u ok, dah pandai cakap english sikit2 ......i m ok ,walaupun terasa pedih sebab tidak di benarkan kerja, nasib baik adik adik aku byk menolong aku ..........apa2 pun tq so much,ke esokkan pagi assistand bos hantar aku ke jeti jongsan gu,utk naik ferri ke mokpo,aku rasa lepas hidup dari seksa,tiap2 mlm di depress oleh bos ,sampai terminal ferri aku tunggu information dari adik aku,aku jln kaki ke bank utk dapatkan duit, akhirnya dapatla sikit,tapi tak tahu bagaimana aku nak apply kerja, dari bank aku naik teksi ke terminal bas mokpo bayaran sebyk 5.000k won, and aku siapkan diri yg rasa mcm selekeh sikit,aku beli makanan dan juga banana uyu utk alas perut,kerana masa di rumah ladang aku cuma mkn nasi+ kimchi dan seaweed selama 3 hari,aku minum air kosong,apa yg penting bagi aku minum air manis 1 hari 2 kali,dan di mokpo sempat beli coffee dan roti utk ke seoul,tambang dari mokpo ke seoul 30.100k won,sesampai aku di seoul,aku cuma dapatkan hot coffee caremel massiato ,coffee kegemaran ku,.....

Tiada ulasan: